Sider

fredag 15. januar 2016

IBS (irritabel tarmsyndrom) Hva er det egentlig ?

Heisann :)
Jeg leser og leser og leser.. hva er det egentlig som feiler meg ? Hva eregentlig  IBS (irritabel tarm syndrom ? Og hva skal til for at legene gir deg denne "diagnoseen" ?

Men før jeg skriver vil jeg gi dere alle en flott bukett tulipaner.Dere er alle sammen vel fortjent en stor bukett hver <3
Det er tulipanens dag i dag og jeg skal ut å kjøpe meg en stor bukett til å lyse opp i stua mi :)


 For meg begynte mageplagene i februar 2015 da jeg første gang ble lagt inn med på grunn av sterke smerter og diare. I året som har gått har jeg vært og tatt utallige prøver, masse blodprøver, CT, gastroskopi og jeg vet ikke hva lenger. For at legene skal kunne si at dette er nok IBS må du ha hatt plager i minst et halvt år og tatt alle de prøver som er er mulig.

Da jeg ble sendt hjem fra sykehuset nå i januar 2016 ga de meg denne diagnosen og jeg skulle nå begynne på lavFODMAP dietten for å prøve om den kan hjelpe på magen.

Denne dietten er komplisert å sette seg inn i og jeg skal skrive et innlegg om dette ved en senere anledning.

Jeg har tatt en kopi fra Haukeland sykehus sin side :

Hva er irritabel tarm?
Irritabel tarm, eller irritable bowel syndrome (IBS), er en tilstand som kan medføre ulike plager i mage og tarm. Typiske symptomer er kvalme, mageknip, magesmerter, oppblåsthet, utspilt mage og luft/gass og rumling i tarmen. Man kan også oppleve avføringsforstyrrelser som diaré, forstoppelse eller vekslende løs og hard avføring. Symptomene kan komme og gå i perioder. Stress og bekymring kan forverre symptomene, og for noen kan plagene utløses eller forverres av mat eller drikke. Irritabel tarm kan være plagsom, men ikke farlig. Det er ikke kjent hva som er årsakene til irritabel tarm. Tilstanden er utbredt, og oppleves hos 15-20 % av befolkningen.

 Generelle råd ved irritabel tarm
Mange opplever bedring når de følger disse rådene:
 Regelmessige måltider med sunn og variert kost
 Flere små måltider er bedre enn få store
o 4-6 måltider daglig, med ca. 3-4 timer mellom hvert måltid
 Ro rundt måltidet
 Regelmessig liv med god balanse mellom aktivitet og hvile
 Bruk av syrnede melkeprodukter som yoghurt eller surmelk (f.eks. Biola eller Cultura). Disse inneholder gunstige melkesyrebakterier (probiotika). Probiotika kan også tas i kapselform (f.eks. Idoform).
 Tilskudd av geldannende fiber, som ViSiblin, FiberHusk, Psyllium og Benefiber.
NB! Viktig med rikelig væskeinntak i tillegg.
 Mat som kan gi problemer:
o Fet mat
o Stekt mat
o Røkt og sterkt saltet mat
o Sterkt krydret mat
o Mye kostfiber
o Mat med mye tungtfordøyelige karbohydrater (FODMAPs)
o Kaffe og annen koffeinholdig drikke (te, cola og energidrikker)

© Nasjonal Kompetansetjeneste for Funksjonelle Mage-tarm sykdommer
Avdeling for klinisk ernæring, Haukeland universitetssjukehus. Februar 2015

Kos dere videre denne fredagen..snakkes..Klem fra Lillian





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)