Sider

mandag 4. mars 2013

Marsipankake med firmalogo




https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjWig0YqG9HX2WLqAYrj8NXdCS6WtfX7i95kP9AARm84vjoo4BPag4cEEqs6aeADFLXdUDI35MtRfmuziG2LeledoLSui4rIWSbAofIguNRHm9hKYAB_3r3ovEbdWfAfIIcmtWhyphenhyphenpGxNsM/s320/IMG_0265.JPG

Vel så var det mandag igjen og en ny uke på gang. I helgen har jeg ikke vært så god men nå ser jeg lysningen igjen. Godt det!! Jeg har nå fått strikket en del og kommer til å legge ut bilder etterhvert.
Denne kaken laget jeg for Haglandgruppen til en mann som skulle gå av med pensjon. Jeg fikk veldig kort frist. Fikk telefon en onsdag da jeg var på vei til Bergen og skulle levere fredag formiddag.
Det de ønsket var selskapets logo + de 2 fotballlagene mannen var fan av. Jeg laget da en marsipankake fylt med ripskrem. Logo og fotballbilder er spiselige bilder. Men, jeg fikk ikke tid til å sende bildene til hun som jeg pleier å bruke så jeg sendte de til en lokal baker som kunne levere samme dag. Resultatet ble ikke slik jeg ønsket, bildene ble mye mindre enn hva jeg hadde tenkt. Men slik blir det når en får så liten frist på seg.

Sukkerbrød stor og liten(nettbakerens): 


Til stor bunn brukes hele oppskriften, til den minste halverer du oppskriften
10 egg

400 gram sukker

2 ss vann
300 gram hvetemel

100 gram potetmel
Tempererte egg, altså varme egg, pisker seg dobbelt så mye opp som kalde egg, derfor ha egg ute i romtemperatur, eller legg dem i en skål med varmt vann, og vei opp sukkeret.
Klekk eggene først i et litermål, da er du sikker på å ikke få skall i massen, da skallet synker til bunnen, og blir liggende igjen i litermålet. 10 store egg måler nøyaktig 550 ml eller 550 gram.

Ha sukker i piskebollen, og hell alle eggene over, evt skall sitter nå igjen i litermålet
Bruk alltid pisken, denne massen skal nå piskes i min 10 minutter, og da på full speed, med engang. Vei opp 300 gram hvetemel og 100 gram potetemel, og fett en form, enten en slik jeg linket til eller en vanlig springform. MERK jeg bruker aldri bakepapir.
Sett maskinen på lavere speed, veldig rolig, og tilsett 2 ss lunket vann. Nå blir massen veldig seig og fin. Luften går ikke ut, da vi nå bare skal blande i et par minutter. Mens vannet røres inni massen, sikter du melet og potetmel. Dette er kjempeviktig. Jeg sikter det rett på et bakepapir, da er det lett og helle det rett i massen etterpå. 

Jeg tar så bollen av maskinen, og heller det siktede melet i røren, og bruker en slikkepotte og løfter melet inn. Forsiktig jenter, nå må vi løfte, ikke røre. Gå rundt kantene, og inn modt midten, rundt og rundt, løfte massen. Ha røren i en langpanne. Den minste i en firkantet form ca, 20 x 20 cm.

Lær din ovn å kjenne, det er umulig å gi noe eksakt temperatur og steiketid, jeg setter inn på 190 grader, og følger med, blir den mørk kan man sette den ned til 175 grader. Den steikes i ca 30 - 40 minutter. 
Fyll og pynt:
1,6 liter kremfløte
8 dl. vaniljekrem
5 dl. ripsgele til krem + 3 dl. til smøring på bunnene
1 kg. ekstra hvit marsipan
Marsipan i ulike farger til pynten
Spiselige bilder

Pisk 6 dl. av kremen. Bland sammen 5 dl.vaniljekrem og 5 dl. ripsgele godt. Tilsett så den piskede fløten og bland den forsiktig inn. Del den største bunnen i 3 lag. smør et lag ripsgele på bunnen før du legger på kremen. Gjør det samme med neste lag. Pisk så  6 dl. med kremfløte til og dekk kaken med. Kjevle ut marsipanen og kle kaken med den.
Gjør det samme med den minste bunnen!
Skjær til kakepapp slik at det passer under den minste kakebunnen. Stikk noen sugerør ned i den store bunnen og sett den minste bunnen oppå.
Pynt kaken slik du ønsker .

Ha en fin kveld  -  Klem fra Lillian


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)