Sider

mandag 25. mars 2013

Konfekt og peppermyntehjerter!

Da har jeg endelig satt meg til for å gi dere oppskrifter på konfekt som jeg har lovet. jeg laget også denne gang 3 sorter konfekt og minthjerter. Påskeegget av ren sjokolade som dere ser på bildet har jeg laget i en siliconform som jeg har kjøpt hos http://www.kakebua.no/, der finner dere og mange andre fine former. På bloggen til Kakebua finner dere også flere bilder av egget. Formen kan også brukes til å steke kjeks og lage et kjeksegg :)

Men slik lager du konfekt :

Smelt ca. 1500 gr. mørk sjokolade og temperer den./(til 3former a 24 konfekt) Fyll opp med sjokolade i formene, bank litt på formen for å få ut bobler. Snu så formen og la den overflødige sjokoladen renne vekk, skrap så rent på formen. Sett sjokoladen kaldt i 1/2 time. Lag fyll.
Jordbærfyll:
210 gr. mørk sjokolade
80 gr. fløte
1/2 vaniljestang
40 gr. lys honning
50 gr. smør
 3 dl. jordbærsyltetøy

Varm opp smør, vanilje og honning. Ta gryten av pannen og tilsett sjokoladen, rør så inn fløten og syltetøyet.
Bruk en sprøytepose til å ha fyllet i sjokoladeskallene. La dette stå kaldt en liten stund før du dekker det igjen med mørk sjokolade.

Appelsinfyll:
210 gr. mørk sjokolade
60 gr. fløte
50 gr. smør
1/2 vaniljestang
2 dl. appelsinjuice
5 cl. appelsinlikør.(dette trenger du ikke om du ikke vil )

Sjokoladefyll:
250 gram sjokolade (jeg har brukt mørk, men det er godt med lys også)
90 gr. fløte
1 eggeplomme
30 gr. lys honning
30 gr. smør
Følg samme framgangsmetode på alle 3!


Minthjerter:
 1 eggehvite  
4 dråper peppermynteolje  
4 dl. melis  
100 gr. mørk sjokolade

Pisk eggehviten stiv. Drypp i peppermynteoljen. Bland inn melis til du har en fast og smidig deig. Kjevle deigen ut til den er ca 1/2 cm tykk (jeg laget de litt tynnere). Trykk ut små hjerter eller bruk de utstikkerne du ønsker. Smelt sjokoladen i vannbad eller micro. Dypp minthjertene i sjokoladen og sett de på en rist for å tørke. bruk et bakepapir på risten ellers kan de være vanskelige å få hele av :)


Ha en fin kveld  -  Klem fra Lillian


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)