Sider

søndag 17. februar 2013

Sjokoladekake til Rikkes 1 årsdag



Da Rikke fylte 1 år laget jeg denne kaken i en noe spesiell form. Formen er i 2 deler  og det blir et hjerte i midten der en har fyllet. Slik blir denne kaken når du har i krem og setter delene sammen. Her har jeg hatt hvit krem som jeg har farget rosa i midten.
Oppskriften til denne kaken er beregnet til langpanne, men da denne formen er 2 deler så trenger en såpass med deig! Kaken er safttig og god og barna elsker den. Jeg husker desverre ikke hvor jeg har fått oppskriften fra, men har leget denne kaken i mange år med stor suksess.



Bunn:
300 gram smør
400 gram sukker
4 store egg
7 dl. kulturmelk
2 dl. kakao
4 ss. vaniljesukker
2 ts. bakepulver
2 ts. natron
500 gram hvetemel.
Pisk mykt smør og sukker til en hvit og luftig smørkrem. Pisk inn eggene, ett om gangen.ha de tørre ingrediensen i vekselvis med kulturmelken og rør godt til alt er blandet.
ha deigen i en langpanne eller som jeg har gjort her, 2 runde former. Stekes på 175 grader, neders i ovnen i ca. 45 minutt. Kjenn med en kakepinne om bunnen er ferdig.

Hvit sjokoladekrem:
100 gr. smør
300 gr. melis
100 gr. hvit sjokolade
0,5 dl. melk
Rør smør og melis til en luftig krem. Tilsett melken og rør den godt inn. Smelt sjokoladen og tilsett den til slutt. Vil du garge kremen tilsettes litt matfarge.

Sjokoladekrem:
250 gram smør
500 gram melis
4 ss. kakao
2 ss. vaniljesukker
0,5 dl. melk
2 dl. Freia sjokoladesaus.
Kaken kan godt være litt varm når du smører på kremen.

Rør smør og melis til en fin, hvit krem. Tilsett melk og kakao+ vanoljesukker vekselvis. Rør alt godt sammen. Til slutt har du i sjokoladesausen.

Lykke til, Lillian;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)