Sider

tirsdag 12. februar 2013

Hveteboller med krem!


 
En god tirsdagsmorgen til alle mine lesere. Siden vi hadde familieselskap på søndag ble det ikke feiret fastelaven hos oss men det går jo fint an å ta boller med krem hvilken som helst dag :) Her har jeg laget bolle og fyllt dem med krem. Oppskriftene er fra Haugesund husmorskoles Kokebok, min lille bibel både til baking og matlaging. Det var denne boka jeg begynte med som nygift og med litt matlagingskunnskaper, men langt ifra alt jeg kanskje burde kunnet. Denne kokeboka er, for det meste, ei kokebok for hverdagsmaten, men selvsagt også en del med litt større vanskelighetsgrad. Men boka anbefales til alle unge. (jeg har slitt ut en bok og holder på med min andre ;-)
Oppskrifter til hveteboller:

Dette trenger du:
1 liter hvetemel
1/2 ts. kardemomme
1/2 ts. bakepulver
1 dl. sukker
100 gr. margarin
50 gr. gjær
3,5 dl. melk
1 sammenpisket egg til pensling

Til fastelavensboller tar en gjerne 1,5 dl sukker og 150 gr. margarin.

Slik gjør du:
Bland sammen mel, sukker, kardemomme og bakepulver + gjær om du bruker tørrgjær. Ha i romtemperert margarin og smuldre smøret i deigen. Varm melken til ca. 37 grader. Bruker du fersk gjær har du gjæren i litt av melken og rører den ut. Ha så gjær og resten av melken i deigen og rør den sammen til en glatt, fin deig. Dekk bakebollen med gladpack og sett den til heving i ca. 1 time.
Ta så deigen på bakebordet og del deigen i 2. del så hver del i 12 deler og trill runde, glatte boller. Sett de på bakebrett og etterhev i 30 - 45 minutt,
Stek kakene på 225 grader i ca. 10 - 12 minutt.
Skal de fylles med krem så deler du bollene i 2 når de er kalde pisk opp 5 d. kremfløte, legg en stor ss. på hver underdel. Oppå kremen kan du legge en skje med syltetøy. En kan også blande syltetøy i kremen eller servere syltetøt ved siden av. legg på toppen av bollene og dryss på melis før servering. Jeg bruker en tesil til dette. Syns en får fint dryss da!


Ha en fin dag. Hilsen Lillian

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)