Sider

onsdag 13. februar 2013

Chiki con carne



I går laget jeg en gryte/ovnsrett med karbonadedeig, bønner, ris og grønnsaker. Retten er laget etter "en tar det en har i kjøleskapet" metoden. Veldig greit om du har litt rester også. Nå hadde ikke jeg så mye rester, kun 5 dl. kokt ris, men det kan være nok til å sette fantasien i sving. Jeg syns det er veldig greit med mat en kan lage litt på forhånd også og har derfor hatt retten i stekeovnen en stund før servering. Men denne retten kan du jo også servere rett fra pannen. Familien var veldig skeptiske når jeg serverte maten, men ble visst positivt overrasket. Det smakte godt! Det smaker og godt med brød til, f.eks. hvitløksbrød.




Du trenger til 4 porsjoner :
400 gr. karbonadedeig
1 boks kidney bønner 
1 lite glass tomatpure
2 gulerøtter
1 rødløk
1/2 brocolli
3 fedd hvitløk
1 rød chilipepper
5 dl. kokt ris
2,5 dl. vann
salt og pepper
Eventuellt cherrytomater.

Stek karbonadedeigen i litt olje og ha i hakket hvitløk og chilipepper. Krydre med salt og pepper. ha dette i en gryte sammen med bønner og tomatpure'.  Hakk løken i skiver, gulerøttene skjæres i tynne strimler (jeg bruker potetskrelleren til det) og skjær opp brocollien i små biter. Ha litt olje i stekepannen og stek løken til den blir gyllen. Ha så gulerøtter og brocolli og la det surre i pannen noen minutter.
Nå koker du opp kjøttblandingen, har i grønsakene og lar dette småkoke i 5 minutt. Tilsett den kokte risen og retten er klar. 
Jeg tok imidlertid og helte hele blandingen i en ildfast skål, hadde på cherrytomater som jeg delte i 2 og stekte retten i 20 minutt på 175 grader.

Ønsker alle en fin dag videre -  Klem fra Lillian

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)