Sider

onsdag 20. februar 2013

Appelsinkake!



Jeg har hatt noen forskjellige kurs i pynting av kaker og på dette kurset laget vi porsjonskaker og cupcakes. Til porsjonskaken hadde jeg tenkt å lage en sitronkake, men hadde bare 1 sitron. Så da lagde jeg en appelsinkake i stedet. Jentene var kreative og flinke i pyntingen som dere kan se på bildene.


Appelsinkake:
200 gr. margarin
3 kopper sukker
4 kopper hvetemel
1 kopp melk
3 ts. bakepulver
skall av 2 appelsiner
3 egg

Rør margarin og sukker til en myk, hvit krem. Tilsett eggene, ett om gangen. Rør egget godt inn i smørblandingen. Ha så i hvetemel og bakepulver vekselvis med melken. Til slutt har du i revet appelsinskall og rør det til en glatt røre.
Kle en liten langpanne, ca.30 x 40 cm, med bakepapir og stek kaken på 180 grader i ca. 50 minutt. Kjenn med en kakepinne om kaken er ferdig.
Appelsinkrem:
100 gr. margarin
300 gr. melis
2 ts. vaniljesukker
saften av en appelsin.
Rør sammen margarin og melis. Tilsett vaniljesukker og appelsinsaft og sett kjøkkenmaskinen på middels hastighet. Rør i 5 minutt.
Smør kremen på kaken og om du ønsker, det kan du kle kaken med marsipan eller sukkerpasta.

Denne gangen stakk jeg ut små runde kaker som kursdeltakerne fikk pynte.

Ha en fin dag  - Klem fra Lillian;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)