Sider

tirsdag 23. oktober 2012

Mandelstang!


Da mine barn var små bakte jeg mye, og veldig ofte gjærbakst. Jeg hadde som oftest noen kaker eller boller på lur i fryseren. Men det er noen år siden og en tid da jeg kunne spise det jeg ville uten at kiloene satt seg fast. Nå er det en annen tid, men gjærbakst er fremdeles like godt. Så jeg får bake og prøve å beherske inntaket;-)

I dag har jeg laget en supergod, søt gjærdeig fylt med mandelfyll og rosiner. Deilig nybakt men også god å ha i fryseren om du skulle få uventede gjester. Det er bare å ta opp det du trenger fra fryseren og tine det noen minutter i microen, drysse litt melis over så er mandelstykkene klare til servering,-)


Dette trenger du:

8 - 9 dl. hvetemel
50 gr. gjær til søt bakst
125 gr. smør
2 dl. melk
1 egg
2 eggeplommer
1 dl.sukker
1/2 ts.salt

Fyll og pynt:

100 gr. malte mandler
100 gr. melis
2 eggehviter
100 gr. rosiner
1 egg til pensling
Perlesukker

Slik gjør du:

Ha 3/4 deler av melet og gjær i en bolle. Smuldre smøret i og tilsett så salt, sukker, egg og eggeplommer. Tilsett til slutt melet og rør sammen til en glatt, fin deig. Strø litt mel over deigen og dekk bollen med plastikk. La deigen heve i 30 - 45 minutt til deigen har hevet seg til dobbel størrelse.

Lag fyllet; Pisk eggehvitene stive. Rør inn malte mandler og melis.


Når deigen er ferdig hevet tar du den på bakebordet. Kjevle ut 2 rektangler, . Samme lengde som stekebrettet og ca. 15 cm. bredt. Bruk nå resten av melet til utkjevling Smør på mandelfyll i midten av leiven og strø på rosiner. Brett så yttersidene mot midten og snu lengden. Klipp små hakk midt i deiglengden og legg toppene du får til siden, annenhver gang til hver side.  legg lengdene på en bakepapirkledd stekeplate og la de etterheve i 30 minutt. Pensle med pisket egg og strø på perlesukker. Stek kaken på 225 grader i ca. 15 minutt, midt i ovnen. Legg kakene på rist til avkjøling før du deler de opp i passelige stykker.


Ha en fin tirsdagskveld  -  Klem fra Lillian 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)