Sider

torsdag 11. oktober 2012

Horn med vaniljesmør!



Jeg maser stadig om slanking og at nå burde jeg visst tatt av noen kilo, men så er det jo så kjekt å prøve ut nye oppskrifter. Og en kan ikke bake uten å smake, det er vel alle enige i ;-))
Gjærbakst er alltid godt og nå på høsten, er det kjekt å kunne overraske med nybakt. Her har jeg bakt deilig horn med vaniljesmør. De er myke og saftige og smaker deilig.

Dette trenger du:
10 dl. hvetemel
50 gr. gjær for søt bakst
2 dl. sukker
1/4 ts. salt
4 egg
2,5 dl. vann

Fyll:

150 gr. smør
5 ts. vaniljesukker

Bland sammen mel og gjær. Ha i romtemperert smør og rør sammen til en smuldredeig. Ha i resten av ingrediensene og bland alt godt. Strø litt mel over deigen, dekk bakebollen med plast og sett deigen til heving i ca. 45 minutt.


Når deigen er ferdig hevet tar du deigen på bakebordet og deler den i 2. Kjevle hver del til en stor, rund leiv og del hver leiv i 12.  Legg en liten klatt vaniljesmør på hver del og rull sammen til horn.

Stekes i 7 min på 225 grader midt i ovnen.

Ønsker alle en flott kveld - Klem fra Lillian

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)