Sider

onsdag 31. oktober 2012

Grove kjeks med peanøtter og sjokolade!




I dag har jeg fundert litt over å lage noe som er, iallefall litt sunnere en vanlige kjeks. Så jeg kikket gjennom mange oppskrifter og blandet noen av de slik at jeg fikk min egen variant av sunne kjeks. Da jeg er veldig glad i peanøtter hadde jeg lyst tl å ha det med. Vet ikke om det er set sunneste men godt er det;-))

Dette trenger du:

175 gr. smør/margarin
2,5 dl. brunt sukker
1 egg
1 1/4 dl. hvetemel
1 dl. sammalt hvetemel
1 ss. kli
1 ts. natron
1/4 ts. salt
5 dl. havregryn
1 ss. sterk kaffe
150 gr. mørk sjokolade
150 gr. peanøtter

Slik gjør du:

Rør sammen smør og sukker til det er mykt og luftig. Tilsett egget og bland dette godt inn. tilsett kaffe og alle de tørre ingrediensene og blander det godt inn i smørblandingenn. Til slutt har du i hakket sjokolade og peanøtter.

Lag 24 kuler av deigen og sett 12 på hvert kakebrett. De flyter godt utover så de trenger god plass. Trykk kjeksene ned på midten med en gaffel. Stek så kjeksene, midt i ovenen i 16 - 18 minutt på 190 grader- Når de er ferdig stekt settes de på en rist til avkjøling.

Vil du pynte dem litt kan du risle over litt smeltet sjokolade.

Ha en fin ettermiddag/kveld  -  Klem fra Lillian

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)